Niezależnie od tego, czy jesteś freelancerem, czy pracujesz w zespole wewnętrznym, każdy staje przed wyzwaniem, jak pracować efektywnie i wydajnie w ramach swojego zespołu. Mimo że praca freelancera może być bardzo elastycznym sposobem zarabiania pieniędzy i generowania biznesu, posiadanie własnego czasu i przestrzeni może również powodować poczucie izolacji, jeśli nie ma się z kim porozmawiać o wyzwaniach związanych z wydajnością. Przeczytaj wskazówki, jak wydajnie pracować jako freelancer.
Ustal cele pośrednie i końcowe
Potencjalnych klientów jest tak wielu, więc upewnij się, że masz jasną wizję liczby projektów, nad którymi chcesz pracować w ciągu miesiąca. Ważne jest, aby wyznaczyć sobie realistyczne cele, aby nie doprowadzić do przeciążenia i wypalenia zawodowego. W harmonogramie projektu należy określić kamienie milowe i cele, które pokażą, że zmierzamy w kierunku pożądanych rezultatów. Dobrze jest też określić, które kamienie milowe chcemy osiągnąć bardziej niż inne. Pomoże to zawęzić obszar zainteresowania i szybciej zrealizować cele.
Sporządź listę rzeczy do zrobienia
Sporządź listę najważniejszych zadań, które musisz wykonać każdego dnia, abyś mógł się skupić. Pierwszą wskazówką, jak pracować wydajnie jako freelancer, jest skupienie się na jednym zadaniu w danym czasie. Jest to klucz do produktywności i jest to coś, z czym prawie każdy ma problemy. Najlepszym sposobem na obejście tego problemu jest korzystanie z prostej listy rzeczy do zrobienia. Jeśli masz listę zadań przypiętą na ścianie lub zapisaną na kartce papieru, możesz ją zobaczyć za każdym razem, gdy siadasz do pracy. Pomoże to utrzymać koncentrację i utrzymać się na właściwym torze, zwłaszcza gdy masz długą listę rzeczy do zrobienia.
Jeśli korzystasz z oprogramowania kalendarza lub usługi hostowanej, możesz dodać notatki lub zapisać kilka kluczowych punktów dotyczących każdej pozycji, aby nie zapomnieć, co masz zrobić. Może to być również przydatna lista dla Twoich klientów, aby nie skończyć pracy nad niewłaściwymi rzeczami.
Rób częste przerwy
Każdy freelancer musi robić regularne przerwy od pracy. Możesz robić regularne przerwy w pracy, odchodząc na kilka minut od ekranu i robiąc coś zupełnie innego niż praca. Robiąc przerwy w pracy, pozwalasz swojemu umysłowi wyłączyć się ze środowiska pracy, co może być bardzo pomocne. Nawet jeśli przerwy nie będą dłuższe niż zazwyczaj, to sama przerwa może pomóc w odzyskaniu równowagi i skupieniu się na wykonywanych czynnościach. Do pracy będzie można wrócić lepiej przygotowanym i z czystszym umysłem.
Stosuj technikę Pomodorro podczas pracy
Technika Pomodorro to metoda organizacji, która służy do zwiększania produktywności i pomaga pracować wydajniej. Jest jedną z najpopularniejszych na świecie technik zarządzania czasem. Został opracowany przez Francesco Cirillo w 1992 roku, a jego nazwa pochodzi od włoskiego budzika w kształcie pomidora.
Technika Pomodorro opiera się na prostych zasadach:
- Pracuj przez 25 minut i zrób 5-minutową przerwę.
- Powtórz ten cykl trzy razy.
- Zrób dłuższą przerwę, około 20 minutową.
Efektywna praca kluczem do sukcesu w IT
Kiedy pracujesz jako freelancer, musisz wiedzieć, jak pracować wydajnie, aby pozostać produktywnym. Możesz pracować wydajniej, ustalając cele pośrednie i końcowe, sporządzając listę rzeczy do zrobienia, określając jasne oczekiwania wobec swojego zespołu, robiąc częste przerwy i stosując technikę Pomodorro podczas pracy.